12 juli 2011
Category:
Nyheter

Redesign av logotyp

Företaget Mad Republic är inne i ett skede där det är dags för oss att uppdatera vår logotyp till något som representerar vårt företag på bättre sätt. Jobbet har just börjat och vi tänkte att berätta hur vi går till väga för att ta fram denna.
En process som vi följer i allt logotyp arbete.

Vi har delat in process i tre steg, nämligen: 1 Planning, 2 Design, 3 Completion.

Först börjar vi med planning, som är en analys av vårt företag, vad våra kärnvärden är. Hur vi vill att kunder ska se oss, hur vi vill att samarbetspartners ska se oss osv. I detta steg analyserar vi och brainstormar fram vad vill med hela företaget och således logotypen. Kärnvärden som vi kan stå för och vi vill bli förknippade med. Givetvis har vi redan gjort en sådan analys så i nuläget blir det mest en revidering av vår gamla planning.
När vi känner att vi har en bra grund att stå på och tillräckligt med info för att kunna sätta in analysen i praktiken är det dags för nästa steg.

Steg två är då design, här visualiserar vi det som framkom i föregående steg. Givetvis blir det en hel del brainstormning även här med många koncept som framförs, och kastas. Än så länge är vi uppe i 30-40 olika koncept av logotyper. Men ingen av dessa känns 100% oss och faller i design processen. Hur som helst har vi tagit fram olika punkter i de olika logotyperna som känns rätt under arbetets gång. Vi har så att säga de visuella koncept och idéer vi vill ha i logotypen men har inte satt samman dessa till en färdig produkt. Vilket leder till nästa steg.

Det sista steget är då completion, och det är här de två tidigare stegen sätts samman till en slutprodukt. Vi är tyvärr inte riktigt här ännu för vår logotyp. Men vi är lovar att uppdatera er under arbetets gång. Det som completion går ut på att vi gör är först och främst att säkerställa designen, dvs att se till att analysen (plannig) och designen fungerar ihop och kärnvärdena följs. Vi gör detta genom att revidera designen så att den passar perfekt till företaget och kvalitetssäkrar genom andra personers kritik och även målgruppens kritik, dvs inte bara kundens och våra åsikter.
För oss är det inte bara viktigt med en snygg logotyp, den ska stå för vad vi gör och givetvis ska vår målgrupp kunna delta i kommunikationen vi vill förmedla.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>